27. dubna 2020 – „Covid Building“ není naštěstí pro stavebnictví prozatím tak agresivní, jako například pro automobilový průmysl, restaurace, hotely, cestovní kanceláře a mnohé služby. Ale jeho dopady jsou cítit i v něm. Ze dne na den zmizeli někteří zahraniční dělníci, kteří citelně chybí nejen na stavbách, ale i u výrobců stavebních materiálů a investoři začínají být více opatrní. Již nyní se odhaduje letošní propad stavebního sektoru o deset procent. A jak to vidí Cihlářský svaz Čech a Moravy?
„Obavy z budoucího vývoje zabrzdí investice u podnikatelů (útlum projektové přípravy, odkládání již připravených staveb, řešení jiných problémů tj. existenčních na úkor rozvojových). Nejde jen o bytovku, ale i o nebytovou výstavbu (penziony, rozšíření podnikatelských prostor, atd.). Něco pozitivního: Zpomalení bytové výstavby už cihláři pociťovali v loňském roce. Současná situace sice prohloubí nedostatek bytů, ale o to rychleji se trh opět probudí, říká Josef Kotek, předseda Cihlářského svazu Čech a Moravy.
Poněkud opatrnější je Roman Busta, obchodní ředitel Wienerberger CZE: „Hodně o tom napoví duben, vývoj boje s pandemií zatím nedosáhl bodu zvratu a to nejen na území ČR. Naše společnost má krizový štáb a přistupujeme maximálně zodpovědně k minimalizaci rizik spojených s COVID -19 pro naše zaměstnance, obchodní partnery, ale i dodavatele. Má to prioritu č. 1.“
Současnou situaci chápe Petr Stejskal, obchodní a marketingový ředitel společnosti HELUZ, jako výzvu: „Je to ideální příležitost pro vládu, aby se začala chovat proticyklicky a době poklesu soukromé spotřeby zvýšila veřejné investice do stavebnictví např. podporou různých forem sociálního a komunálního bydlení.“
„Na trhu jsme se setkali s určitou nervozitou investorů a odkládáním realizace staveb. Celkově současnou situaci vnímáme jako mírný pokles trhu,“ říká obchodní ředitel a výrobní ředitel KM Beta Marek Žídek.
Obchod potřebuje kontakt
Omezení služebních cest, zákaz obchodních jednání v prostorách firmy a nemožnost promluvit si se zákazníky face to face – to jsou jen některé negativní dopady na jednání firem. „Automatizované systémy objednávek to neohrozí. Horší bude však příprava budoucích zakázek, B2B a veletrhy budou opravdu zasaženy,“ říká Jan Fiala, obchodní ředitel Cihelny Štěrboholy.
Ještě hůř vidí situaci v dopadu na marketing Josef Kotek: „Zde abych si dovolil tvrdit, že dopad bude značný. Projeví se tvrdě ve III. čtvrtletí. Bohužel!“
Naopak Marek Žídek nám na stejný dotaz odpověděl: „Zájem o naše produkty přetrvává a zatím není znát vliv restriktivních opatření na poptávku po našich výrobcích. V řádu měsíců očekáváme vliv nepříznivé makroekonomické situace na naše odvětví. Osobní komunikaci nahrazujeme telefony a elektronickou komunikací. Zatím v tom není problém, ale je pravda, že všechno tím nenahradíte.“
Kontakt: Ing. Jan Fiala, Cihlářský svaz Čech a Moravy, info@cscm.cz, tel.: +420 603 410 891
Tisková zpráva ke stažení ZDE
Nejnovější komentáře